Selvitä, mitä tarkoitetaan seuraavilla käsitteillä, ja valaise kutakin esimerkillä: a) emäksinen vesiliuos, b) heikko emäs, c) emäksinen oksidi, d) liuoksen pOH, e) amfolyytti, f) neutralointireaktio.
Rikkihappoa valmistetaan teollisesti polttamalla rikkiä rikkidioksidiksi, hapettamalla rikkidioksidi katalyytin läsnä ollessa rikkitrioksidiksi ja liuottamalla rikkitrioksidi veteen. Kirjoita näitä reaktiovaiheita kuvaavat yhtälöt ja laske, kuinka paljon rikkihappoa voidaan enintään saada, kun koko prosessiin on käytettävissä 155 kg rikkiä ja 155 kg happikaasua. Vettä on riittävästi saatavilla.
Kirjoita tasapainotetut reaktioyhtälöt seuraaville
reaktioille. Merkitse näkyviin myös yhdisteiden olomuodot:
a) Natriumhydroksidiliuokseen lisätään suolahappoa.
b) Magnesiumnauhaa poltetaan.
c) Ammoniakkia johdetaan
veteen.
d) Natriumsulfaattiliuokseen lisätään
bariumkloridiliuosta.
e) Klooria johdetaan natriumjodidin
vesiliuokseen.
f) Hiilidioksidia johdetaan ylimäärin
kalsiumhydroksidiliuokseen.
Pelkistämällä erästä ketonia saadaan alkoholi, jonka molekyylikaava on C5H12O. Laadi tämän alkoholin mahdolliset rakennekaavat ja nimeä yhdisteet.
Anaboliset steroidit, kuten nandroloni, ovat testosteronin johdannaisia. Viime aikoina ne ovat olleet esillä urheilijoiden dopingtapauksissa. Alla on esitetty erään nandrolonijohdannaisen rakennekaava.
a) Mikä on tämän yhdisteen
molekyylikaava?
b) Mihin yhdistetyyppeihin se voidaan
luokitella?
c) Yhdistettä hydrataan nikkelikatalyytin
läsnä ollessa. Laadi muodostuvan tuotteen rakennekaava.
d)
Laadi yhdisteen hydrolyysissä syntyvien tuotteiden rakennekaavat.
Typpidioksidi dimeroituu helposti dityppitetroksidiksi. Lämpötilassa 100 °C todettiin tasapainotilan vallitessa 1,0 litran reaktioastian sisältävän 0,20 moolia NO2(g) ja 0,20 moolia N2O4(g). Mitkä ovat näiden kaasujen ainemäärät, kun astian tilavuus muutetaan 0,50 litraksi ja tasapainotila jälleen asettuu?
Kemian tunnilla valmistettuja kaasuja kerätään usein "veden päälle" oheisen kuvan kaltaisella laitteella.
a) Miten valmistaisit vetykaasua?
b)
Kaasun voi todeta vedyksi polttamalla. Miksi on tärkeää
varmistua siitä, että kaasunkeräilyastiassa ei ole happea, kun
vety sytytetään?
c) Miten voit valmistaa ammoniakkia
koulun laboratoriossa?
d) Miksi ammoniakkikaasua ei voi
kerätä talteen kuvan kaltaisella laitteella?
Veden rakenne aineen eri olomuodoissa. Miten vesimolekyylin rakenne vaikuttaa veden kemiallisiin ja fysikaalisiin ominaisuuksiin? Anna esimerkkejä veden rakenteesta johtuvista ilmiöistä luonnossa.